skip to Main Content

Hoe werk ik

Optikans – Hoe werk ik

Nadat u uw kind heeft aangemeld via de telefoon, via de mail of via het contactformulier op de website, maken wij een afspraak voor een intakegesprek.

Het intake-gesprek is bedoeld om kennis te maken, de hulpvraag  helder te krijgen en een voorlopig plan van aanpak te maken.

Mochten u en uw kind besluiten om verder te gaan, dan plannen we vervolgafspraken in.

Vaak lukt het om na 1 of 2 gesprekken aan de slag te gaan en direct al resultaat te hebben. Het kan ook zijn dat het resultaat wat langer op zich laat wachten, indien nodig stellen we het plan bij.

Het belangrijkste in mijn werkwijze is dat alles in overleg gaat.

Oplossingsgericht

Mijn coaching en begeleiding is sterk oplossingsgericht: in de afspraken met uw kind hebben we het zo min mogelijk over problemen, maar over wat uw kind wil leren. De focus ligt op het doel en de kwaliteiten van uw kind.

Geweldloos Verzet

Haim Omer ontwikkelde de methodiek Geweldloos verzet in gezinnen,
die ouders leert omgaan met het gevoel van machteloosheid. Ouders gaan zich meer capabel voelen en vinden een constructieve manier om met het negatieve gedrag van hun kind om te gaan. Zij zijn in staat om geweld te beteugelen en toewijding aan hun kind te laten zien.

Systemisch

De onbewuste basisprincipes in alle systemen zijn altijd aanwezig. Zoals de zwaartekracht er ook altijd is. Als gevolg van deze krachten veranderen relaties voortdurend, waardoor elk systeem zijn eigen dynamiek ontwikkelt. Deze dynamiek is niet zichtbaar en wordt ook vaak de ‘verborgen dynamiek’ genoemd. Je kunt een systeem vergelijken met een mobiel. Als één van de onderdelen beweegt, reageren de overige delen direct en proberen ze weer in balans te komen. De effectiviteit van een systeem wordt voor een groot deel bepaald door de verborgen systeemdynamiek.

Meer informatie klik hier

Hoofd en lijf in balans

Veel kinderen ervaren onrust in het lijf, met alle emotionele gevolgen van dien. Veel kinderen komen niet tot leren omdat het lijf niet handig reageert, waardoor het koppie overuren maakt. “Ik weet het niet” , “Mijn hoofd is zo vol”, “Het is een wirwar hier boven”, “Ik snap het zelf ook niet”. Allemaal uitspraken vanuit het hoofd. Als een kind weer goed in contact is met het lijf, dan wordt dat hoofd vanzelf rustiger. En dan is er ruimte om weer met het hoofd te gaan werken. Zodat uw kind begrijpt waarom je op een bepaalde manier reageert. Zodat uw kind weet hoe hij of zij handig onder woorden kunt brengen wat hij of zij voelt en wil. Zodat er weer ruimte ontstaat in hoofd en lijf om te leren en te presteren op school.

De coaching  en begeleiding wordt gegeven door mij – Brenda Kaptein –  die specifieke vakkennis heeft en met haar ervaring in overleg met het kind en eventueel ouder(s) de juiste coaching en begeleiding biedt. Hierdoor kunnen ouders zich richten op hun eigen werkzaamheden en worden stressvolle situaties met de eigen zoon of dochter voorkomen.

Back To Top